Робимо політику якісною, політиків - професійними!

Прозорість у державних закупівлях: крок вперед і два назад. Чи буде ефективним нове законодавство?

13.06.2012

Очікуване посилення прозорості державних закупівель для підприємств, які надають інфраструктурні послуги переважно на монопольних ринках (постачання теплової та електричної енергії, водопостачання та водовідведення, міський громадський транспорт, аеропорти і порти, розвідка й освоєння родовищ корисних копалин), може бути відкладене через низку несподіваних новацій, що не відповідають стандартам ЄС та з'явились за пропозиціями народних обранців лише напередодні голосування відповідного урядового законопроекту №10006. 

Президент України наразі приймає рішення щодо підписання закону "Про особливості здійснення закупівель в окремих сферах господарської діяльності", прийнятий Верховною Радою 28 травня цього року. 

Відповідний законопроект був ініційований Урядом і передбачав вагомий крок у збільшенні прозорості державних закупівель для підприємств енергетики, житлово-комунальних послуг, транспорту та зв'язку, а саме - шляхом публікації річних планів закупівель та звітів про здійснення закупівель. Разом з тим, при розгляді законопроекту в парламенті він зазнав певних коректив, які призведуть до обмеження прозорості закупівель. Такий крок містить суттєві корупційні ризики, адже контролюючі органи й громадськість не зможуть оперативно відстежувати сумнівні операції закупівель. 

Також досить спірним  є вилучення з законопроекту поняття наявності у суб'єкта господарювання «спеціальних або ексклюзивних прав» як критерію поширення на такого суб'єкта  дії цього закону.  Це поняття було запозичене зі спеціального законодавства ЄС, натомість парламентарі замінили його на посилання до закону України «Про природні монополії», який є досить застарілим та не відповідає сучасному стану регулювання ринків і економічній ситуації, зокрема з огляду на законодавство ЄС. 

Така ідеологія не відповідає стандартам ЄС (зокрема, концепції «спеціальних або ексклюзивних прав» у виключних сферах діяльності, що мають загальносуспільне значення) та несе ризики нечітких критеріїв поширення/непоширення дії закону на тих чи інших приватних суб'єктів господарювання.

Враховуючи ці недоліки, існує висока ймовірність того, що Президент України поверне закон парламенту для приведення у відповідність з європейськими стандартами.


Непрозорі державні закупівлі в енергетиці та житлово-комунальних послугах - основна причина зростання боргів у цих галузях. Борги або покриваються дотаціями, або списуються, що призводить до втрат бюджету і, відповідно, втрат платників податків. Нагадаємо, що через відсутність джерел погашення боргів, рівно рік тому шляхом прийняття спеціального закону відбулося списання заборгованості на суму 24 млрд. гривень, яка включала борги підприємств ПЕК перед бюджетом та взаємні борги цих підприємств

Паливно-енергетичний комплекс та житлово-комунальне господарство одержують значні кошти з державного та місцевих бюджетів України (в млрд. грн.):

 

 

 

 

 

 

 

 

При цьому, за даними Мінрегіонбуду, збитки підприємств ЖКГ з початку 2012 року склали вже понад 2 млрд. гривень. 

Ця практика свідчить про гостру необхідність впровадження європейських стандартів державних закупівель та державної допомоги. На прикладі ЖКГ ми побачили, що недотримання принципу відкритості та прозорості на всіх стадіях закупівель призводить до втрат бюджету та збитків, а відтак державна допомога галузі не є ефективною. 

Частка збиткових підприємств у сфері виробництва та розподілення електроенергії, газу, води:

 

 

 

 

 

 

Контакти щодо реалізації проекту: Денис Черніков, старший експерт Лабораторії законодавчих ініціатив ([email protected]). Проект "Поширення європейських принципів у сфері державної допомоги та державних закупівель" здійснюється за підтримки Європейської програми Міжнародного фонду "Відродження".